Welkom bij Matty's Leukste Kinderboek

Een boek is een heerlijke manier van ontspanning, maar een boek is tegelijk ook een bron van informatie, spanning, vermaak of een manier om een gesprek te beginnen. Dit is niet alleen zo voor volwassenen, maar ook zeker voor kinderen. In mijn werk met kinderen vind ik dat boeken een belangrijke rol hebben.

Lees bij het tabblad 'Matty's Leukste Kinderboek' meer over het idee achter deze site.

Meld je aan op de facebook site van Matty's Leukste Kinderboek. Op deze manier word je op de hoogste gebracht wanneer er nieuwe boeken op deze site staan.
Je kunt mij ook volgen op Pinterest!
Natuurlijk mag je me ook mailen met vragen, verzoeken of tips. dit kan op: mattysleukstekinderboek@gmail.com

Arme kinderen – Arme Merel - Bertram Westera, Merel van Esch

leeftijd: va. 9 jaar, zelf lezen va. 10 jaar
Thema: armoede, geschiedenis & nu,
 
Samenvatting
'Arme kinderen' speelt in het jaar 1021. Maatje en Stijn zijn weggelopen van huis. Ze belanden in een weeshuis waar regelmatig kinderen spoorloos verdwijnen. Wie zit daarachter? En zijn zij zelf wel veilig?

'Arme Merel' speelt in 2012, als Bertram Merel ontmoet: de schrijfster van 'Arme kinderen'. Merel zegt uit het jaar 1021 te komen, en niet meer terug te willen. Maar er zit iemand achter haar aan. Waarom? En waarom wil diegene niet dat wij het ware verhaal van Merel kennen?
 
Leessetting
een spannend en mysterieus boek waarin de geschiedenis en het heden door elkaar lopen.
 
 
Uit ‘Arme kinderen’:
‘Waar is Merel?’ vraagt Maatje.
Niemand geeft antwoord. De jongens gaan bij elkaar zitten met de rug naar de anderen toe. Frederike laat zich op haar strozak ploffen en staart met een lege blik naar de hanenbalken die het schuine dak dragen. Van de kant waar Anna samen met Merel haar slaapplaats heeft, klinkt een geluid dat op kreunen lijkt, of op snikken.
 
‘Waar is Merel?’ herhaalt Maatje.
 
Anna draait zich om. Haar ogen zijn rood van de tranen. Ze wijst naar de strozak, waar normaal altijd ook Merels bundeltje kleren en andere persoonlijke eigendommen ligt. Nu liggen er alleen de spullen van Anna.
 
Maatje kijkt Anna vragend aan. Ze begrijpt er niets van. Dan piept Anna bijna onhoorbaar: ‘Verdwenen…’
 
 
Uit ‘Arme Merel’:
‘Doe wat je wilt’, snerpte de heks, ‘maar bedenk wel dat ik ze in mijn macht heb – alle veertig! Ik ga naar Hedel en ik roep een zware nevel op die de hele dag duurt. Daar doorheen drijf ik ze terug naar onze tijd. Naar mijn kasteel.’ En op een dreigende fluistertoon voegde ze daaraan toe: ‘En ik zal ze laten boeten! En dat zal jóúw schuld zijn…’
 
‘Waag ’t eens’, stamelde ik, maar ze had gelijk: ze had de kinderen in haar macht. En ik had geen idee wat ik daaraan kon doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten